Share:


Women feel more pessimistic than men: Empirical evidence from Turkish consumer confidence index

    Ashi Küçükaslan Affiliation
    ; Sadullah Çelik Affiliation

Abstract

The leading role that is attributable to economic indicators like consumer confidence has been well documented in the literature for many developed nations. Moreover, the relationship between high frequency financial market data has been a common research topic for world economies. However, there is hardly any study that attempts to search for the possible functional relationship between consumer confidence and financial market variables. This paper is a simple attempt to link these two brands of literature by focusing on the relationship between financial market variables and consumer confidence index before the global crisis has started. We have two distinctive points. First, we derive separate consumer confidence indices for men and women by employing micro‐level consumer confidence data from an emerging market (Turkish CNBC‐e consumer confidence index) for the period of January 2003 – January 2008. Second, employing this data set, we do not only check for the existence of a relationship between consumer confidence and financial market variables (such as interest rates, exchange rates and stock exchange index) but also focus on the possibility of gender response. We find evidence of gender response difference as throughout the period women are more pessimistic than men‐due probably to lower levels of wealth‐and respond less to changes in exchange rates than men‐due probably to lower purchasing power.


Moterų pesimizmas didesnis nei vyrų: empirinis pagrindimas remiantis Turkojos pirkėjų pasitikėjimo indeksu


Santrauka. Ekonominių rodiklių kaip pirkėjo pasitikėjimo vaidmens svarba yra išsamiai pagrįsta daugelio išsivysčiusių šalių literatūroje. Be to, ryšys tarp aukšto finansų rinkos svyravimo duomenų yra dažna tyrimų tema daugelyje pasaulio šalių. Tačiau vargu ar galima būtu rasti tyrimų, kuriuose būtų bandoma surasti funkcinį ryšį tarp pirkejo pasitikejimo ir finansų rinkų rodiklių. Šis straipsnis – tai mėginimas susieti šias dvi rūšis, orientuojantis į ryšį tarp finansų rinkų rodiklių ir pirkejo pasitikėjimo indekso prieš prasidedant pasaulinei krizei. Šiame straipsnyje pabrėžti du išskirtiniai bruožai. Pirma, nustatomi atskiri moterų ir vyrų pasitikėjimo indeksai naudojantis 2003 m. sausio men. ‐ 2008 m. sausio men. laikotarpio augančių rinkų mikrolygmens pirkejo pasitikėjimo duomenimis (Turku CNBC‐e pirkėjo pasitikėjimo indeksas). Antra, naudojantis šia informacija tikrinamas ne tik esamas ryšys tarp pirkėjo pasitikėjimo ir finansų rinkų rodiklių (pavyzdžiui, palūkanų normos, valiutų kurso, akcijų biržos indekso). Buvo rasta akivaizdžių skirtumų tarp atsakymų, gautų iš skirtingų lyčių atstovų. Visą laikotarpį moterys buvo pesimistiškesnės nei vyrai, tikriausiai dėl žemo gerovės lygio. Jos mažiau reagavo į valiutų kurso pokyčius nei vyrai dėl mažesnės perkamosios galios.


Reikšminiai žodžiai: vartotojų pasitikėjimas, augančios rinkos, finansų rinkos rodikliai, lyčių atsakymai, kointegracija.


First Published Online: 14 Oct 2010

Keyword : consumer confidence, emerging market, financial market variables, gender response, co‐integration

How to Cite
Küçükaslan, A., & Çelik, S. (2010). Women feel more pessimistic than men: Empirical evidence from Turkish consumer confidence index. Journal of Business Economics and Management, 11(1), 146-171. https://doi.org/10.3846/jbem.2010.08
Published in Issue
Mar 31, 2010
Abstract Views
713
PDF Downloads
524
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.